Dagmar Pecková, Jan Kučera, Vít Petrášek

Dagmar Pecková, Jan Kučera, Vít Petrášek

Koncert ke 100. výročí založení republiky.

Písňový recitál Dagmar Peckové a Jana Kučery

Host: Vít Petrášek - violoncello

PROGRAM:

Leoš Janáček: Výběr písní z Moravské lidové poezie

Antonín Dvořák: Klid lesa – pro violoncello a klavír

Jan Kučera: Kam jde cesta? (Světová premiéra písňového cyklu složená přímo pro koncert v rodném městě Jana Kučery.)

Antonín Dvořák: V národním tónu

Jan Kučera: Improvizace na národní písně zvolené publikem

Vítězslav Novák: Melancholické písně o lásce

Dagmar Pecková se narodila v Chrudimi. Studovala na Státní konzervatoři v Praze. Po angažmá v Sächsische Staatsoper v Drážďanech byla několik let členkou Staatsoper v Berlíně.

Během své úspěšné profesionální kariéry se představila na světových operních a koncertních scénách jako např. Bayerische Staatsoper, Carnegie Hall New York, Concertgebouw Amsterodam, Grand Théâtre de Genève, Hamburgische Staatsoper, Národním divadle v Praze, Opéra de Monte-Carlo, Opéra National de Paris, Opernhaus Zürich, Royal Opera Hause Covent Garden London, San Francisco Opera, Sächsische Staatsoper, Staatstheater Stuttgart, Theater Basel, Théâtre du Châtelet Paris, Teatro Sao Carlo v Lisabonu, Wigmore Hall v Londýně ad.

Vystupovala opakovaně na prestižních mezinárodních hudebních festivalech jako je Edinburg International Festival, Salzburger Festspiele, Pražské jaro nebo Schleswig-Holstein Musik Festival, kde byla v roce 2014 rezidenční umělkyní.

Zpívala pod uměleckým vedením významných dirigentů, jakými jsou J. Bělohlávek, S. Bychkov, S. Cambreling, P. M. Davies, Ch. von Dohnanyi, Ch. Dutoit, Ch. Eschenbach, V. Fedoseyev, M. Honeck, N. Järvi, Ch. Mackerras, K. Nagano, F. Luisi, V. Neumann, L. Pešek, K. Petrenko, G. Prétre, P. Schneider, S. Young či W. Sawallisch.

Opakovaně spolupracovala s prestižními orchestry jako je např. Bamberger Symphoniker, BBC Symphony, Cleveland Sympony, Česká filharmonie, Dresden Philharmonic Orchestra, DSO Berlin, London Symphony, Münchner Philharmoniker, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Orcherstre de la Suisse Romande, Pittsburg Symphony, Orchesters of WDR, SWR, MDR a NDR, Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, PKF - Prague Philharmonia, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, RSO Frankfurt, Staatskapelle Berlin, Staatskapelle Dresden, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, The Philharmonia, Tonhalle Zürich, Wiener Philharmoniker, Wiener Symphoniker ad.

Spolupracovala s nahrávacími společnostmi Hänssler Classic, Supraphon, Teldec a Wärner Music.

V roce 2017 v pražské Lucerně na 17 představeních projektu Wanted byla nejen hlavní představitelkou, ale i autorkou námětu a spoluautorkou scénáře.

Jan Kučera

Dirigent, skladatel a klavírista Jan Kučera patří mezi nejvšestrannější české umělce. Na Pražské konzervatoři absolvoval u Bohuslava Řehoře skladatelský obor a u Miriam Němcové a Miroslava Košlera obor dirigentský, v němž jej následně na HAMU vedl Vladimír Válek. V rámci svého absolventského dirigentského koncertu na Pražské konzervatoři debutoval se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a provedl v premiéře své tři symfonické básně na motivy českých spisovatelů (Kundera, Hrabal, Kolář). Jako skladatel zasahuje do mnoha oblastí, tvoří kompozice symfonické, komorní i písňové a zároveň má na svém kontě přes třicet scénických hudeb k inscenacím pražských i oblastních divadelních scén. Plodná je i jeho tvorba v oblasti aranžérské – je autorem symfonických úprav písní Jaroslava Ježka a několika symfonických suit složených z písní a melodií z českých filmů. Jako dirigent pravidelně spolupracuje s předními českými orchestry, s nimiž kromě klasického repertoáru provedl nebo natočil více než sto symfonických skladeb soudobých autorů, často v premiéře. V letech 2002–2010 byl jeho hlavním působištěm Symfonický orchestr Českého rozhlasu (nejprve asistent tehdejšího šéfdirigenta Vladimíra Válka, v sezonách 2008–2010 na pozici dirigenta). Se SOČR ve spolupráci s věhlasným tanečním souborem Compagnie Marie Chouinard z Kanady provedl v červnu 2007 v pražské Sazka Aréně Stravinského Svěcení jara. V téže době získal v dirigentské soutěži Pražského jara čestné uznání. V říjnu 2007 se SOČR úspěšně vystoupil mj. s Dvořákovou Novosvětskou symfonií v Musikverein ve Vídni a uvedl ji společně s Beethovenovými symfoniemi i během japonského turné. U příležitosti českého předsednictví EU 2009 s tímto tělesem natočil pro Supraphon hymny 27 členských států Evropské unie. Pro svou hudební všestrannost a pohotovost je často vyhledáván i k produkcím crossoverových koncertů. V rámci Dne české státnosti 2010 zrekonstruoval původní partituru Oskara Nedbala a Jaroslava Křičky k němému filmu Svatý Václav z roku 1929, hudbu nově natočil na DVD a následně živě provedl i s projekcí filmu v Rudolfinu. Spolupracuje rovněž se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s nímž provedl například Smetanovu Mou vlast, Janáčkovu Glagolskou mši či Beethovenovu Symfonii č. 9 „S Ódou na radost“. Působí i na operní scéně. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě dirigoval Mirandolinu Bohuslava Martinů a Prokofjevovu operu Ohnivý anděl. Na Nové scéně Národního divadla v Praze nastudoval dvě krátké opery Dmitrije Šostakoviče - Antiformalistický jarmark/Orango a ve světové premiéře svoji komickou operu Rudá Marie, komponovanou na námět kultovního rozhlasového seriálu Rodinka Tlučhořových autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. V lednu 2016 nastudoval v Národním divadle operu La Cenerentola (Popelka) Gioacchina Rossiniho. Je autorem baletu Tři mušketýři, který v premiéře uvedlo Národní divadlo moravskoslezské. Svoji všestrannost naplno projevil v projektu Wanted, kde společně s Dagmar Peckovou a Epoque Orchestra v pražské Lucerně osmnáctkrát uvedli scénickou podobu písní Kurta Weilla.

Jan Kučera je od sezóny 2015/2016 angažován jako šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru.

Vít Petrášek

Konzervatoř v Praze vystudoval ve třídě prof. F. Pišingera. V roce 2005 ukončil studia na Musikhochschule Luzern (prof. M. Jerie) a obdržel prestižní ocenění Edwin Fischer Preis. Je dvojnásobným vítězem violoncellové soutěže v rakouském Liezenu (1994, 1996), již v roce 1995 měl recitál v cyklu České filharmonie. Jako sólista spolupracuje s Luzerner Sinfonie Orchester, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Bohuslava Martinů, Státní filharmonií Košice. Je zakládajícím členem souboru Epoque Quartet, který letos oslavil 18 let existence. Během této doby si ansámbl našel pevné místo na české a evropské hudební scéně, výrazně posunul hranice kvartetního repertoáru a vyprofiloval se ve špičkový soubor, který je zván ke spolupráci celou řadou skvělých hudebníků z různých odvětví muzikantské branže. Komorní hře se Vít Petrášek dlouhá léta věnoval také v souborech Art Trio Bohemia a A-trio.

Akce se koná za podpory Ministerstva kultury a Plzeňského kraje.

Délka akce: 90 minut
Datum lokální premiéry: 28. říjen 2018

Informace o akci a jejím konání